Utnyttja prissättning i din verksamhet för att öka lönsamheten

Utnyttja prissättning i din verksamhet för att öka lönsamheten

Kanske hamnade du här för att ditt företag letar efter ett sätt att öka sin lönsamhet eller försäljningsvolym. Det bästa sättet att få din verksamhet att fungera som hävstång är att använda prissättning.

Oavsett hur du ser på saken kan du direkt förbättra ditt kassaflöde och öka ditt företags vinst eller värde genom att utnyttja din verksamhet. Särskilt om du tar dig tid att uppskatta ditt företags prissättning.

Ofta fokuserar företag i första hand på försäljningsvolym och försöker sälja mer, men en bra affärshöjning är långt bortom det. Den omfattar en myriad av strategier som optimerar från varje del av ditt företag och din kundresa.

Vilken är den bästa spaken för ett företag att dra i när det kommer till prissättning?

En affärsmässig hävstång, eller en hävstång i affärsverksamheten, är ett initiativ som kan hjälpa dig att multiplicera insatserna eller ge hävstångseffekt för att uppnå snabbare resultat när det tillämpas på alla utmaningar i affärsverksamheten. Det kan liknas vid en fysisk hävstång som kan hjälpa dig att flytta ett stort föremål när du använder lite kraft.

Vanligtvis finns det sju hävstänger i ett företag: volym, prissättning, kostnad för sålda varor, minskning av allmänna omkostnader, minskning av antalet dagar för gäldenärer, minskning av antalet dagar för lager och ökning av antalet dagar för gäldenärer.

De fyra första spakarna har ett primärt fokus på din vinst och förlust och en direkt inverkan på lönsamheten och kassaflödet i ditt företag. De har också en stor inverkan på ditt företags värde, varumärke, kundbas, inkomstflöden och intern expertis.

De tre sista spakarna är inriktade på din balansräkning och de kallas kollektivt för rörelsekapital. De har en stor inverkan på ditt kassaflöde och dina finansieringsbehov.

Att använda prissättning för att lyfta lönsamheten

Pricing is undoubtedly your most powerful lever because it can help you increase profits quickly and in the long run too.

If you have a gross margin of 10%, you can raise your prices by 1% and increase your profit by 10%.

One good thing about pricing is that for most businesses you can implement price changes pretty quickly, with the changes influencing buyer decisions dramatically.

However, business owners are always afraid of losing customers if they raise prices, but this fear is unfounded.

In order to lever your business through pricing that works, you need to know your customers willingness to pay. When you have this you can also compare them to your break-even points by looking at your margins by product, service stream, and customer so you know which sales make money for you and which don’t.

But a good pricing lever is determined by a data driven pricing strategy that measures your customers willingness to pay in real time.

The result of the pricing analysis should therefore fit well with your sales and marketing plan.

Varför de flesta företag inte lägger så stor vikt vid prissättning

Företagen måste lägga vikt vid prissättning för att öka vinsten, men de flesta av dem gör det inte.

De lägger för lite vikt vid prissättning av följande skäl: osäkerhet, motstridiga influenser och status quo.

Osäkerhet

Huvudskälet till att de flesta företag inte lägger så stor vikt vid prissättning är att de inte vet vilket pris de ska ta ut. Istället försöker dessa företag minska sina kostnader.

Företag som har en god förståelse för hur köparna uppfattar värdet kommer dock mycket närmare den ideala prissättningen genom att använda värdebaserad prissättning, en vinstmaximerande prissättningsstrategi, för att ta betalt av kunderna vad de är villiga att betala.

Tyvärr är denna strategi ineffektiv eftersom alla kunder är olika.

Därför använder de flesta framgångsrika företag tekniker för prissegmentering för att identifiera kunder som är villiga att betala mer för att göra det.

 

Även om detta fortfarande är en ofullständig strategi fångar den marknadens betalningsvilja ännu bättre.

Motstridiga influenser

En annan orsak till att företag inte lägger så stor vikt vid prissättning är motstridiga influenser.

Alla kan ha olika åsikter när det gäller prissättning eftersom ingen vet exakt vad man ska göra. Till exempel kan ekonomi- och redovisningsteamet välja självkostnadspris, säljteamet kan kräva lägre priser och produktteamet kan ha en preferens för högre priser.

Status quo

Det sista skälet till att företag inte lägger så stor vikt vid prissättning är status quo. Detta beror på att det kan vara ganska svårt att få de olika avdelningarna att genomföra en ny prissättningsstrategi, vilket ofta tvingar dem att stanna där de är.

Du måste övertyga säljarna om den nya strategin och till och med lära dem hur de ska använda den. IT-teamet kanske inte kan genomföra den. Du kan också behöva justera dina produkter, förpackningar och faktureringssystem för att anpassa dem till den nya strategin.

Prisändringar kan visa sig vara en svår uppgift för många företag på grund av ovanstående skäl, men en väl genomförd prisstrategi kan vara mycket lönsam.

Hur du kan utnyttja din verksamhet med hjälp av prissättning

Priceagent är en banbrytande programvara för prissättningsstrategi som hjälper dig att öka din affärsverksamhet genom prissättning genom att identifiera dina produktfunktioner och marknadssegment med högre betalningsvilja. Programvaran garanterar högkvalitativ, unik och korrekt forskning med en snabb leveranstid på bara 24 timmar, i motsats till en längre tidsperiod, till exempel sex månader eller mer, som går förlorad av stora konsultföretag som utför liknande forskning för stora företag även till orimliga priser.

Det som gör att programvaran sticker ut är dess snabba och stora räckvidd, noggrannhet och unika grafer. Prova den i dag.

Om du är intresserad och vill veta mer är du välkommen att kontakta oss!