
Hur man använder mål för prissättning för att öka lönsamheten
- Nyheter
- februari 1, 2023
Kanske hamnade du här för att ditt företag letar efter ett sätt att öka sin lönsamhet eller försäljningsvolym. Det bästa sättet att få din verksamhet att fungera som hävstång är att använda prissättning.
Oavsett hur du ser på saken kan du direkt förbättra ditt kassaflöde och öka ditt företags vinst eller värde genom att utnyttja din verksamhet. Särskilt om du tar dig tid att uppskatta ditt företags prissättning.
Ofta fokuserar företag i första hand på försäljningsvolym och försöker sälja mer, men en bra affärshöjning är långt bortom det. Den omfattar en myriad av strategier som optimerar från varje del av ditt företag och din kundresa.
Vad är prissättning?
Prissättning är ett sätt att fastställa det värde som dina kunder är beredda att betala för dina varor och tjänster.
Prissättning sker när du bestämmer hur mycket en kund ska betala i utbyte mot att få använda dina produkter.
Vilket pris du än sätter för dina produkter kommer att påverka din försäljning och vinst. Det kommer att påverka potentiella kunders köpbeslut jämfört med dina konkurrenter, och sedan hur mycket vinst du gör i slutändan.
Därför bör du ha specifika mål i åtanke när du fastställer priser. Detta kommer att hjälpa dig att nå dina affärsmål, maximera vinsten, öka tillväxten och upprätthålla din verksamhet när det görs på rätt sätt.
Vad är lönsamhet?
Lönsamhet är den grad i vilken ett företag genererar vinst.
Mer effektiva företag tenderar att generera mer vinst än mindre effektiva företag, som måste spendera mer för att uppnå samma vinst.
Ett företag kan öka vinsten genom att minska kostnaderna, öka omsättningen, öka produktiviteten och öka effektiviteten. Dessutom kan man öka lönsamheten genom att expandera till nya marknader eller utveckla nya produkter.
Faktorer som är ansvariga för lönsamheten är bland annat antalet produktionsenheter, produktion per enhet, direkta kostnader, värde per enhet, mix av företag och overheadkostnader, men antalet produktionsenheter är den mest grundläggande faktorn som påverkar lönsamheten.
Vad är olika prissättningsmål?
Målen för prissättningen är de mål som vägleder ett företag när det väljer priser för sina varor och tjänster.
Målen för prissättningen ger vägledning för hela prissättningsprocessen för ett företags produkter.
Det primära målet med prissättning för alla företag är att fastställa ett pris som är tillräckligt rimligt för att konsumenterna ska köpa företagets produkter och för att företaget ska kunna överleva.
Det är värt att säga att fastställandet av ett företags mål är det första steget i prissättningen.
Exempel på olika prissättningsmål
Exempel på mål för prissättning är följande:
Maximering av vinsten,
- öka försäljningsvolymen,
- anpassa sig till konkurrenternas priser,
- avskräcka konkurrenter, och
- överlevnad.
Varför prioritera mål för prissättning?
Här är några skäl till varför du bör prioritera dina prismål:
För det första: Alla prismål som du väljer bör vara vägledande för dina strategiska prissättningsbeslut. Detta beror på att vissa prissättningsstrategier fungerar bättre än andra när man väljer ett specifikt prissättningsmål. Du kan till exempel sätta priser som underskrider dina konkurrenter om du vill expandera till nya marknader och få ett tidigt fotfäste, även om detta kan påverka din vinst. Amazon, Procter & Gamble, Trader Joe’s, Wal-Mart och Winn-Dixie använder denna strategi. Du kanske också vill ta ut högre priser för dina produkter än dina konkurrenter. Detta kallas för en “premiumprissättningsstrategi”. Företag använder denna strategi för att skapa högre vinstmarginaler, skapa tuffare inträdeshinder för konkurrenterna och öka värdet av sitt varumärke för alla sina produkter. Apple, Bentley, Chanel, Gucci och Rolex är några exempel på produkter med premiumpriser som är värda att nämna här.
För det andra måste du fastställa dina prissättningsmål i förväg, eftersom det gör det lättare för dig att välja din prissättningsmetod.
Hur du väljer de bästa prissättningsmålen för ditt företag
Så här väljer du de bästa prissättningsmålen för ditt företag:
- Vet vad dina kunder vill ha.
- Känn till dina affärsmål för framtiden.
- Känn till dina konkurrenter.
- Känn till hur välmående din verksamhet är.
- Låt din prissättning återspegla värdet.
Det är intressant att notera att ditt val av prissättningsmål inte behöver vara för evigt, eftersom det kan ändras beroende på de rådande affärs- och marknadsförhållandena.
Hur PriceAgent kan hjälpa dig
Priceagent är en programvara för AI-prissättning som gör det möjligt för dig att veta hur dina priser påverkar kundernas köpbeslut. Detta bidrar till att förbättra ditt företags försäljningsresultat och lönsamhet. Anmäl dig till något av våra paket nu och ta ditt företag till en helt ny nivå. 30 dagars pengarna tillbaka-garanti! För mer information eller förfrågningar, skicka ett e-postmeddelande till hello@priceagent.com.