Hur efterfrågan påverkar betalningsviljan

Hur efterfrågan påverkar betalningsviljan

Alla vill inte köpa din produkt eller tjänst. Det finns en begränsad efterfrågan inom din bransch eller verksamhet, och att förstå efterfrågan är nyckeln till en lönsam verksamhet. Efterfrågan är en ekonomisk term som avser konsumenternas önskan att köpa varor och tjänster. 

En ökning av priset på en vara tenderar att minska antalet av varje planerad vara som ska köpas. På samma sätt tenderar en prissänkning att öka antalet varor som planeras att köpas.

Det är alltså ingen överraskning att efterfrågan påverkar din prisstrategi

Att förstå efterfrågan

Företag lägger vanligtvis mycket pengar på att ta reda på hur många människor som faktiskt är intresserade av en viss produkt eller tjänst. Hur mycket av deras varor kommer de slutligen att sälja till ett visst pris?

Att uppskatta efterfrågan är därför oerhört viktigt, och om man förlorar det kan det leda till förlorad försäljning för företagen. I det här fallet bidrar efterfrågan till att driva vinsterna och ekonomin, och därför skulle en minskning inte gynna företaget.

Hur mäter du efterfrågan?

Hur mäter man efterfrågan? I ekonomisk teori mäter man elasticiteten. Begreppet ”efterfrågeelasticitet” beskriver måttet på hur mycket en ökning av inkomsten eller en annan ekonomisk faktor kommer att öka eller minska, eller öka mer, en persons efterfrågan. Sådana förändringar i efterfrågan har också kallats ”priselasticitet i efterfrågan”.

Hur efterfrågan påverkas i produkter och tjänster

Om företagen tar ut för höga priser för en produkt skulle den efterfrågade kvantiteten vara låg och färre produkter skulle säljas, vilket skulle leda till minskad försäljning.

Om ett företags leverantörer tar ut för mycket pengar kanske företaget inte kan köpa tillräckligt med produkter för att täcka sina kostnader och inte heller kan göra tillräcklig vinst. Ett företag kan alltså antingen prissätta sina varor för lågt eller för högt.

Det finns några faktorer som påverkar efterfrågan på en tjänst. En begränsning när efterfrågan bestäms är kundens tillfredsställelse med tjänsten. En annan faktor att beakta är tillgången på andra varor som konkurrerar med varan eller tjänsten. 

Vilka faktorer påverkar efterfrågan?

Efterfrågan på en produkt ökar i vissa fall och minskar i andra fall, och detta beror ofta på flera faktorer. Exempelvis är produkternas pris, den upplevda kvaliteten och konsumenternas inkomster vanligtvis höga och påverkar efterfrågan positivt, vilket inköp vittnar om. När konsumenternas inkomster ökar skulle de oundvikligen ha mindre kapacitet att köpa.

Priset har betydande effekter på efterfrågan. Analytiker bör, som det brukar föreskrivas, notera att det finns en tydlig koppling mellan priset på en vara och efterfrågan på den. I allmänhet skapar lägre priser högre efterfrågan och högre priser lägre efterfrågan. Detta beror på konsumenternas tillfredsställelse i förhållande till sin budget. Om de helt enkelt inte har råd med din produkt kommer de inte att vara i stånd att köpa.

Men detta koncept är inte så tydligt som det kan verka. På grund av beteendeekonomi eller snarare psykologi kommer efterfrågan inte att öka utan minska om priset är för lågt. Detta beror på att den upplevda kvaliteten är lägre när priset anses vara för billigt. 

Slutligen

När man tänker på efterfrågan blir det uppenbart att hur man placerar sin produkt och sina tjänster kan ha stor inverkan på efterfrågan. Ett viktigt exempel på detta är priset, eftersom vi kan se ett direkt samband med efterfrågan, men detta är också nära kopplat till produktens eller tjänstens elasticitet.

Därför måste du ha en stark prisstrategi och en god förståelse för dina kunders demografi.