Hur du bäst anpassar dina priser till den lokala marknaden

Hur du bäst anpassar dina priser till den lokala marknaden

Det finns miljontals registrerade företag världen över som alla konkurrerar med varandra när det gäller produkter, priser och kundvård.

Därför måste dessa företag ha en konkurrenskraftig prissättning för att lyckas på den globala marknaden, eftersom priset i stor utsträckning avgör vilka varor och tjänster konsumenterna köper.

Lyckligtvis kan företag, särskilt de som är verksamma i flera länder och regioner, använda ett antal taktiker, inklusive prislokalisering, för att försöka ge kunderna bästa möjliga pris för sina produkter och få in fler kunder samtidigt som du optimerar vinsten. 

Vad innebär prislokalisering?

Price localization is the process of determining the location of your customers to help you understand the best price point and model for selling to them in a given market and display pricing in the right currency and format for them.

Price localization is all about understanding the language, culture, and look and feel of your customers and adapting your product to meet their particular needs.

Although the United States dollar is a universally accepted currency, pricing your products in the greenback alone can turn off some customers and make you lose sales.

While currency conversion can do little to boost sales, price localization is the game changer if you’re expanding into new markets and territories.

Olika typer av prislokalisering

Det finns två typer av lokalisering: kosmetisk lokalisering och marknadsbaserad lokalisering.

 

Kosmetisk prislokalisering

Kosmetisk lokalisering är att se till att valutasymbolen för priset på din produkt är densamma som kundernas valuta på deras plats. Kosmetisk lokalisering säkerställer till exempel att en potentiell kund i Frankrike kan se euro när han eller hon försöker köpa dina produkter i området. Potentiella kunder i USA ska också kunna se dollar som visas för dem när de gör inköp i landet.

Marknadsbaserad lokalisering

Marknadsbaserad lokalisering innebär att man mäter kundernas betalningsvilja i ett visst område och tar betalt i enlighet med detta. Du kan till exempel ta ut mer betalt av dina köpare i Frankrike än av dina amerikanska kunder för samma produkt.

Varför prislokalisering är viktigt

Lokalisering av priser är viktigt av följande skäl:

Ökat förtroende

Att lokalisera dina priser visar att du bryr dig om dina kunders behov. Detta kommer i sin tur att öka kundernas förtroende för ditt företag och förbättra dina nyckeltal, som mäter affärsresultat, verksamhet, processer och projektets utveckling. Ökat förtroende kan också öka försäljningen och leda till högre kundnöjdhet.

Bättre personalisering

Genom att lokalisera prissättningen säkerställer du att du tar hänsyn till dina potentiella kunders demografiska förutsättningar, oavsett om du utvecklar prissättning, produktsidor, innehåll i kundvagnen eller betalningsalternativ. 

Förbättrad kundupplevelse

Lokalisering av priser leder till en bättre kundupplevelse eftersom kunderna får bättre service. Detta visar dina kunder att du har deras intressen i åtanke och att du alltid försöker skydda dem i dina kontakter med dem.

Mindre antal övergivna kundkorgar

Lokaliserad prissättning gör kassaprocessen enkel och smidig för din globala marknad. Detta gör att dina kunder får en bättre upplevelse vid kassan, vilket leder till färre övergivna kundvagnar och ökad försäljning.

Förenklad valutaväxling

Du har redan gjort det tunga arbetet för dina kunder om du lokaliserar dina priser. Med ett integrerat system för hantering av växelkurser kan dina kunder enkelt köpa i sin lokala valuta utan att behöva oroa sig för valutakurser och omräkningar.

Högre konverteringsgrad

Use the right currency prefix or suffix when localizing. Using the right currency prefix or suffix will improve conversion. It’ll easily turn your website visitors into buyers or make them take any other desired action.

As a business operating in a highly competitive global market, you need to localize your prices to be on top of your game and stay afloat. Otherwise, you risk closing shop sooner rather than later.

Sammanfattning

Lokaliserade priser är nyckeln till att öka din vinst och slå igenom på en ny marknad. Problemet som många företag står inför är hur man får denna viktiga insikt?

Priceagent är en banbrytande programvara för optimering av prissättning som hjälper dig att identifiera dina produktegenskaper och marknadssegment med högre betalningsvilja och sedan optimerar dina priser för varje segment baserat på dessa egenskaper.

Programvaran garanterar högkvalitativ, unik och korrekt forskning med en snabb leveranstid på bara 24 timmar, i motsats till en längre tidsperiod, till exempel sex månader eller mer, som stora konsultföretag som utför liknande forskning för stora företag även till orimliga priser slösar bort. Det som gör att programvaran sticker ut är dess snabba och stora räckvidd, noggrannhet och unika grafer. Prova den i dag.