Guide: Lansera till en ny marknad

Att lansera en ny produkt på marknaden är ofta en svår uppgift. Det är inte konstigt att många produktlanseringar misslyckas på grund av en dåligt definierad målgrupp, avsaknad av lämpliga värdeerbjudanden för att bevisa att en viss produkt är bättre än andra och avsaknad av relevanta, realistiska och mätbara nyckeltal, t.ex. intäktsprognoser, prispunkter, det antal försäljningar som behövs för att nå intäktsmålen, det antal prospekt som behövs, det antal leads och konverteringar som krävs och det antal försäljningar som förväntas från både nya och återkommande kunder.

Av dessa skäl är det därför relevant att notera att det krävs mycket grundarbete för att lansera en framgångsrik produkt, och därför måste ett företag göra sin due diligence innan det lanserar en produkt på marknaden.

Strategier att anta innan man lanserar en ny produkt

Du har många planer och mål som du vill uppnå med din produktlansering, men du kanske inte kan förverkliga dem alla om du inte har en kraftfull strategi före lanseringen. En bra strategi inför lanseringen kommer därför att se till att du identifierar och använder de bästa kanalerna för att nå din målmarknad.

Så här är några strategier som du måste anta innan du lanserar en ny produkt på marknaden:

  • Utnyttja innehållsmarknadsföring för att generera trafik till din webbplats.
  • Bygg upp din e-postlista med lead magnets för att hjälpa dig att skapa medvetenhet om din produkt.
  • Identifiera och samarbeta med influencers så att de kan sprida ordet om din produkt.
  • Arrangera live-evenemang och seminarier och dela ut rabattkuponger till deltagarna så att de kan hjälpa dig att berätta för andra om din produkt.

Steg för att lansera en ny produkt på marknaden

Här är de 14 steg du måste följa för att lansera en marknadsföringsplan för en ny produkt som fungerar:

Steg 1: Lär känna dina kunder

Lär känna dina kunder och var de bor. Definiera dina kundsegment för att fastställa dina idealkunder. Ta reda på deras ålder, kön, plats, favorit sociala medier, hobbies och disponibla inkomster.

Om du förstår dina kunder och deras demografiska förhållanden kan du veta om de kommer att köpa dina produkter och hur du ska fastställa ditt mål så att du kan anpassa din marknadsföring och prissättning till dina idealkunder och tala direkt till dem.

Hur vet du annars om du ska sätta ditt pris till 2 000 dollar när du faktiskt skulle kunna ta ut 3 000 dollar utan att det påverkar försäljningen och därmed öka din lönsamhet?

Steg 2: Identifiera användarens behov

Ett väldefinierat problem är ett halvt löst problem, säger man. Du kanske antar att du förstår dina kunders behov och vad de värdesätter, men du kan ha fel.

Det har funnits exempel på att det företag tror att kunderna betalar för är helt annorlunda än vad kunderna faktiskt betalar för. Ett sådant scenario kan påverka konsumenternas betalningsvilja negativt. Därför är betalningsviljan inte alltid vad du tror.

Att identifiera dina potentiella kunders smärtpunkter är dock ett av de bästa sätten att utveckla och genomföra en framgångsrik marknadsföringsstrategi. Det hjälper dig att få en uppfattning om din senaste konkurrens, känna till målgruppens behov och bestämma en lämplig prisstrategi för din produkt. Du kan identifiera deras problem genom att genomföra undersökningar för att fastställa vilka funktioner som kommer att locka dem till dina produkter, fråga dem vilken typ av produkter de använder för närvarande och varför de använder dem, och fråga dem hur mycket de är villiga att betala för en produkt som kan lösa deras problem. Du kan också använda analyser av sociala medier för att få insikter om din målgrupp.

Steg 3: Studera dina konkurrenter

Nästa steg innan du lanserar en produkt är att studera konkurrenterna. Du kommer att behöva konkurrera med massor av produkter som redan finns på marknaden. Därför måste du analysera dina potentiella konkurrenters styrkor och svagheter och ligga före dem.

För att studera din konkurrens måste du läsa branschtidningar och broschyrer, ha en lista över målnyckelord och använda sökordsforskningsverktyg som hjälper dig att hitta rätt nyckelord. Du måste också jämföra innehållet på dina konkurrenters webbplatser för att förstå stilen, titta på deras kanaler i sociala medier för att se hur många följare de har, hur engagerade de är och hur ofta de postar, och identifiera luckor i innehåll, nyckelord, sökmotoroptimering, backlinks, trafik och konvertering. Med all denna information till ditt förfogande bör du nu kunna identifiera dina konkurrenters styrkor och svagheter och hur du kan dra nytta av dem.

Steg 4: Gör en SWOT-analys

SWOT är en akronym för styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Gör alltså en SWOT-analys för att hjälpa dig att titta närmare på din produkt och jämföra den med dina konkurrenters.

Fördelar med en SWOT-analys

En SWOT-analys kommer att gynna dig på följande sätt:

  • Den hjälper dig att ta reda på hur du ska marknadsföra din produkt innan den lanseras.
  • Den hjälper dig att identifiera problem som du måste ta itu med.
  • Den hjälper dig att ta itu med sådana problem innan du lanserar din produkt.
  • Den hjälper dig att hitta sätt att göra din lansering framgångsrik.

Steg 5: Utforma ett attraktivt produktpaket

Utforma en bra produktförpackning för att locka och behålla kunderna. Låt förpackningen vara djärv och, med rätt färgschema, tilltalande för ögat och till och med minnesvärd. Gör den enkel och undvik design som kan förvirra och överväldiga dina kunder.

Steg 6: Välj den perfekta produktslogan

Precis som attraktiva produktförpackningar kommer valet av den perfekta sloganen för din produkt också att göra underverk och hjälpa dig att nå framgång mycket snabbare. Frasen eller mottot bör vara fängslande för att fånga essensen av din produkt och tala direkt till dina kunder. Låt sloganen bestå av ett enkelt språk och lite rim så att den är behaglig för örat. Välj ord som är tydliga, kreativa och bekanta. Om du har möjlighet, anlita ett proffs för att komma på sloganen och spara tid åt dig själv.

Steg 7: Skapa din USP

Skapa ditt unika säljargument, Unique Selling Point eller USP, vilket är en marknadsföringsstrategi som går ut på att berätta för dina kunder hur din produkt eller ditt varumärke är bättre än andra, utöver dess andra värden.

Ett bra USP ska kunna rikta sig till rätt målgrupp, vara unikt och hålla sina löften för att visa sig pålitlig. Den bör använda starka, direkta och koncisa budskap för att ge konsumenterna en tydlig bild av vad de får ut av att välja din produkt eller ditt varumärke. Därför är det nödvändigt att du gör omfattande undersökningar om din företagskategori och dina konsumenter för att kunna lokalisera ett utrymme på marknaden och se till att din produkt har några unika egenskaper som dina potentiella kunder kommer att uppskatta.

Fördelar med USP

En bra USP har följande fördelar:

Den beskriver ditt varumärkesvärde.
Den hjälper konsumenterna att förstå skillnaderna mellan din produkt eller ditt varumärke och andra.
Det hjälper också konsumenterna att skapa en positiv inställning till din produkt eller ditt varumärke.
Det kan förbättra minnet av varumärket.
Det ökar företagets framgång.
Det ger dig möjlighet att hantera nuvarande konkurrens och nykomlingar.
Utan en tydlig USP kan konsumenterna se din produkt som utbytbar, vilket sänker dess prispotential.
En bra USP bör därför baseras på följande fyra faktorer: dina kunders behov, dina konkurrenters erbjudanden, de utmärkande fördelarna med din produkt eller ditt varumärke och varumärkeslöftet.

Steg 8: Testa din produkt

Få människor att testa din produkt så att du vet vad de tycker om den och kan få deras feedback. Genom att testa din produkt före lanseringen kan du också jämföra mätvärden som kundernas köpintention och produktens kvalitet och värde.

Du kan använda dig av de insikter du får för att skapa produkter som ger gensvar, säljer och skapar lojala kunder. Det är dock viktigt att du vet hur du bäst får människor att testa din produkt. Beroende på vilken typ av produkt du har kan du sätta upp en kiosk i ett köpcentrum och bjuda in shoppare och förbipasserande att prova den.

Mål för produkttestning

Produkttestning hjälper dig att uppnå följande mål:

Fastställa om din produkt är populär

Ett av dina huvudmål när du testar din produkt är att veta om din målgrupp kommer att älska den. Därför måste du testa din produkt under utvecklingsfasen för att visa att konceptet är bevisat och veta om den är populär hos dina potentiella kunder, i stället för att vänta till slutet innan du testar den.

Bestäm om produkten lämpar sig för slutanvändning

Med hjälp av produkttester kan du validera din produkts lämplighet för slutanvändaren. Detta hjälper dig att veta hur din produkt fungerar och hur de olika segmenten av slutanvändaren faktiskt använder den.

Presentera din produkt

Produkttestning ger dig också möjlighet att presentera din produkt för dina kunder. Utan det kommer du inte att kunna kommunicera syftet med din produkt till konsumenterna på ett adekvat sätt, vilket leder till ett potentiellt produktfel.

Undvik återkallelse

En produktåterkallelse kan skapa ett dåligt prejudikat för ett företag och dess produkter eftersom den kan medföra ytterligare kostnader för företaget, påverka kundernas lojalitet och leda till ryktesproblem. Icke desto mindre kommer testning att skydda mot återkallelse eftersom det kommer att bidra till att förhindra eventuella kostsamma fel eller förbiseenden i framtiden när produkten äntligen har lanserats.

Ökat konsumentskydd

Produkttester ökar konsumentskyddet eftersom de ger en tydlig bild av fördelarna med att använda din produkt och hjälper dig att marknadsföra den till dina kunder. Produkttester gör det till exempel lätt för dig att veta om din produkt är den bästa eller billigaste på marknaden och att du sedan kan marknadsföra den till kunderna.

Identifiera potentiella kostnadsbesparingar

Ett annat mål med testning är att identifiera sätt att spara pengar. Ibland utvecklar du en ny produkt och inkluderar vissa funktioner som tillför produkten eller dina kunder lite eller inget värde. Genom att testa din produkt innan den når marknaden kan du därför se till att du inte lägger ner för mycket tid på att lägga till onödiga funktioner till din produkt.

Fördelar med att testa dina produktkoncept innan du lanserar dem

Testning rekommenderas starkt innan du lanserar en ny produkt på grund av de många fördelarna, bland annat följande:

  • Testning visar om din produkt är populär hos din målgrupp eller inte.
  • Det hjälper dig att känna till människor som älskar din produkt och sedan övertala andra att göra detsamma.
  • Det hjälper dig att utnyttja de bästa funktionerna i befintliga produkter för att skapa din egen.
  • Det hjälper dig att förstå demografin hos de människor som älskar din produkt.
  • Det hjälper dig också att fatta välgrundade beslut genom att förlita dig på de insamlade uppgifterna.

Steg 9: Sätt priset

Nästa steg i att skapa en bra marknadsföringsplan för produktlansering är inte bara att fastställa priset utan att förstå vilket pris som är rätt för din produkt. Men hur kan du fastställa rätt pris när du inte har de rätta verktygen för att mäta kundernas betalningsvilja för dina varor och tjänster? Det handlar om att utrusta dig själv med rätt verktyg så att du vet vad dina kunder är villiga att betala för din produkt. Detta hjälper dig att fastställa rätt pris för din produkt så att du kan optimera vinsten och stimulera din företagstillväxt. Det är så du kan erövra marknaden och hålla dig kvar i branschen.

Steg 10: Förbered ditt team

Teamarbete är viktigt för en framgångsrik marknadsföringsstrategi för produktlansering. Se därför till att alla är redo för lanseringen. Kommunicera din plan tydligt med ditt företag och viktiga intressenter. Använd interna presentationer, e-post och andra kommunikationsverktyg för att hålla dem uppdaterade om din plan.

Steg 11: Lansera din produkt

Det är nu dags att lansera din produkt. Använd olika strategier för att göra din produktlansering framgångsrik.

Starta en rullande lansering cirka sex veckor före den slutliga presentationen av din produkt. Läck bilder och publicera mystiska tweets om din produkt för att intrigera folk och skapa intresse kring den. Sponsra nyhetsartiklar om konsumenternas entusiasm för dina kostnadsfria provningar eller prover och använd dem för att skapa momentum.

Håll en officiell lansering genom att bjuda in reportrar, bloggare, konsumenter, kändisar och personer i din bransch. Ge dem gratisprover. Gör lanseringen värdefull och minnesvärd genom att erbjuda kvalitetsunderhållning till dina gäster.

Försök att använda en okonventionell eller spännande plats för lanseringen. Gå längre än att hålla din produktlansering på mässor och kongresscentra. Tänk på att göra det på en bar, restaurang, konstgalleri, festival eller mässa. Överväg också alternativ som en cyberlansering eller en flash mob.

Alternativen är oändliga. Du begränsas bara av din egen fantasi.

  • Strategies to Adopt Before Launching a New Product
  • Steps to Launching a New Product in the Market
  • Benefits of Launching a New Product
  • What Is Important When Launching a New Product?
  • Importance of a Good Product Launch Marketing Plan
  • Tips for Building a Successful Product Launch Strategy
  • How to Measure Your Product Launch Success
  • Conclusion ​

Steg 12: Anta en marknadsföringsstrategi för flera kanaler

Anta en marknadsföringsstrategi för flera kanaler för att nå dina idealkunder och ge dem en smidig köpupplevelse vid varje kundkontaktpunkt.

Främja din produkt i alla kanaler där din målgrupp befinner sig om du vill att lanseringen ska bli framgångsrik. Utnyttja både online- och offline-kanaler för att nå din målgrupp. Använd några populära kanaler som tidningar, tidskrifter, reklamskyltar, radio, tv, sociala medier, sökmotoroptimering, pay-per-click-marknadsföring, innehållsmarknadsföring, e-postmarknadsföring, influencer marketing och videomarknadsföring i din varumärkesfrämjande verksamhet.

Anlita en PR- eller reklambyrå för att samordna dessa marknadsföringsinsatser åt dig.

Steg 13: Samla in feedback

Samla in feedback från dina kunder om deras tankar om din produkt. Utnyttja kraften hos artificiell intelligens och maskininlärning för att samla in, skanna och härleda meningsfulla data från feedbacken. Du kan införliva feedbacken i din produkt för att förbättra den.

Steg 14: Konfigurera siffror

Gör räkningen efter att du har lanserat din nya produkt på marknaden. Känn till antalet sålda enheter eller den procentuella vinstmarginalen. Se till att du utnyttjar forskning för att få fram siffror och prognoser om vinst, intäkter och kostnader. Investerare använder vanligtvis dessa siffror för att fatta beslut.

Fördelar med att lansera en ny produkt

Här är några av fördelarna med att lansera en ny produkt på marknaden:

Lansering av en produkt på en ny marknad ökar din marknadsandel och lönsamhet.
Det ökar ditt rykte och din varumärkespersonlighet.
Det stärker ditt affärsnätverk.
Det hjälper dig att utveckla en alternativ marknad om det äldre segmentet blir mättat eller överflödigt.
Det hjälper dig att diversifiera din portfölj och minska risken.

Checklista för lansering av en ny produkt

Här är en checklista för att lansera en ny produkt på marknaden:

  • Lär känna dina kunder.
  • Identifiera användarens behov.
  • Studera dina konkurrenter.
  • Gör en SWOT-analys.
  • Utforma en attraktiv produktförpackning.
  • Välj den perfekta produktslogan.
  • Skapa din USP.
  • Testa din produkt.
  • Fastställ priset.
  • Förbered ditt team.
  • Lansera din produkt.
  • Anta en marknadsföringsstrategi för flera kanaler.
  • Samla in feedback.
  • Konfigurera siffror.

Vad är viktigt när du lanserar en ny produkt?

Här är vad som är viktigt när du lanserar en ny produkt:

  • Känn din målgrupp.
  • Förstå dina konkurrenter.
  • Tidsplanera din produktlansering genom att lansera din nya produkt vid specifika tider och dagar.
  • Prissätt din produkt utifrån forskning och kundernas betalningsvilja.
  • Använd en attraktiv förpackning som är tilltalande för ögat.
  • Gör ditt produktnamn unikt samt enkelt och lätt att uttala.
  • Undersök de olika marknadsföringskanaler som finns tillgängliga och marknadsför din produkt på de bästa av dem.
  • Testa din produkt många gånger innan du lanserar den för att spara tid och pengar.
  • Be människor om recensioner så att du kan identifiera eventuella problem och veta hur du kan förbättra din produkt innan du lanserar den.
  • Ha en strategisk och flexibel marknadsföringsstrategi så att du enkelt kan justera saker och ting under vägen.

Vikten av en bra marknadsplan för produktlansering

Att ha en kraftfull marknadsföringsstrategi för produktlansering är bra av följande skäl:

En bra marknadsplan för produktlansering förbättrar ditt varumärkes rykte.
Den leder till mer hållbara vinster i framtiden.
Den säkerställer att din målgrupp ser, använder och diskuterar din produkt.
Den minskar din risk att snart gå i konkurs, eftersom den hjälper dig att skaffa nya kunder redan före lanseringen.
Det genererar nya affärsledningar och lojala följare.
Det skapar uppmärksamhet för ditt företag och öppnar dörrar för nya partnerskap och investeringsmöjligheter.

Tips för att bygga upp en framgångsrik strategi för produktlansering

Varje produktlansering har sina egna utmaningar, men du kommer att övervinna några av dessa utmaningar om du följer tipsen nedan:

  • Identifiera och tillgodose dina kunders behov.
  • Använd data från dina produkttester för att förbättra din produkt.
  • Skapa en checklista för produktlansering.
  • Lansera din produkt tidigt och justera den under tiden.

Hur du mäter hur framgångsrik din produktlansering är

Det är bra att utvärdera din strategi efter en produktlansering. Annars kan du inte ta reda på vad som kan göras för att förbättra din produkt och användarupplevelsen. Därför bör du mäta framgången med din produktlansering genom att följa stegen nedan:

  • Förstå dina mätvärden för lanseringskampanjen, t.ex. genererade leads, inklusive påbörjade försök, begärda demos eller nedladdningar, marknadsföringskanaler som e-post och annonsering, webbplatstrafik och sidvisningar samt nyhetsbevakning.
  • Känn till dina mätvärden för produktintroduktion, t.ex. produktutprovningar, kundanvändning och användarbehörighet.
  • Förstå dina mätvärden för marknadspåverkan, t.ex. intäkter, marknadsandelar och konkurrensutsättning.
  • Spåra kvalitativ feedback från säljare, marknadsförare, chefer, produktchefer och kunder.

Slutsats

Sammanfattningsvis bör du identifiera och tillgodose dina kunders behov, använda data från produkttesterna för att förbättra din produkt, skapa en checklista för produktlansering så att du inte missar något, lansera din produkt tidigt och justera den under tiden om du vill att din produktlansering ska bli en stor framgång.