
Försäljningsvolym vs. vinstmarginal: Vilken är den bästa prissättningsstrategin?
- Nyheter
- februari 8, 2023
Det finns olika prisstrategier, men många företag runt om i världen har svårt att välja rätt strategi.
Den rätta strategin måste därför visa på värde, övertyga kunderna att köpa dina produkter och ge dina kunder förtroende för dina produkter för att vara lönsam.
Rätt strategi får inte framställa dina produkter som lågkvalitativa, få kunderna att känna sig osäkra på att köpa eller rikta sig till fel kunder.
Så den bästa prisstrategin måste ses som lönsam så att ditt företag kan hålla sig flytande. Annars är det bara slöseri med pengar och saknar mening.
Vad är försäljningsvolym?
Försäljningsvolym är det antal enheter som säljs av ett företag under en viss rapporteringsperiod. Perioden kan vara en månad, ett kvartal eller ett år, beroende på vilken försäljningsvolym företaget vill analysera.
Investerare brukar använda försäljningsvolym för att avgöra ett företags hälsa.
Vad är vinstmarginal?
Enkelt uttryckt är vinstmarginalen det belopp som återstår efter att du dragit av kostnaderna för verksamheten från försäljningsintäkterna. Det är ett mått på ett företags lönsamhet.
Det finns tre typer av vinstmarginal: bruttovinstmarginal, rörelsevinstmarginal och nettovinstmarginal.
Anledningar till att optimera försäljningsvolymen
Det finns olika anledningar till att företag optimerar försäljningsvolymen som en tillväxtstrategi i stället för att optimera vinsten. Dessa inkluderar följande:
- Försäljningsvolym är en indikator på företagets hälsa.
- Den hjälper till att spåra resultatet av marknadsföringskampanjer.
- Den hjälper till att spåra försäljningen.
- Den hjälper till att utvärdera försäljningsrepresentanternas insatser.
- Det hjälper till att välja de bästa platserna för fysiska butiker.
- Den hjälper till att tillhandahålla strategier för att sälja fler produkter.
Skäl för att optimera vinstmarginalen
Vinstoptimering är en process där man letar efter sätt att öka ett företags vinst. Det handlar om att använda tillgängliga resurser på bästa sätt under givna begränsningar.
Det finns många anledningar till att företag optimerar sin vinst:
- Vinstoptimering ger mer pengar i aktieägarnas fickor.
- Det ökar bonusar och löner till vd och anställda.
- Det ökar företagets värde.
- Det ökar företagets tillväxt.
- Det minskar ett företags skuldsättning snabbare.
- Det ökar avkastningen på investeringar.
Hur man optimerar för vinst
Det finns tre saker som ett företag kan göra för att öka vinsten:
- Ett företag måste ha en helhetssyn på sin verksamhet för att förstå den väl.
- Det bör fastställa grundorsaken till problem i verksamheten.
- Efter att ha förstått problemen bör företaget kunna tillhandahålla rätt lösning för att optimera sin vinst.
I huvudsak kan vinstoptimering uppnås med bättre effektivitet, bättre intern kontroll och en mer ordnad affärsprocess.
Kan du ha en Growth Hacking-strategi till varje pris?
Growth hacking är en marknadsföringsstrategi som använder analys för att upptäcka det bästa sättet att uppnå ett affärsmål och göra framsteg. Det handlar om innehållsmarknadsföring, kraftiga rabatter på varor och tjänster, stora incitament och liknande.
Growth hacking är kostnadseffektivt och hjälper ett företag att upptäcka nya affärsmodeller och produktidéer, bygga bättre produkter, upptäcka datadrivna strategier och förbättra avkastningen på investeringar.
Målet med growth hacking är tillväxt. Utan en ordentlig affärsutveckling kan ett företag optimera för tillväxt utan att mäta effekten av vissa viktiga mätvärden som lönsamhet.
Men kan man ha en growth hacking-strategi till varje pris? Svaret är nej.
Tillväxthackare kanske inte tar hänsyn till kostnaden när de beslutar hur de ska använda en strategi, men de kan inte spendera vad de inte har.
De kan dock finansiera tillväxten externt, men det är dyrare än att använda intäkter från verksamheten.
Det är alltså viktigt för ett företag att uppnå lönsamhet innan det uppnår tillväxt. På så sätt kan företaget växa utan att offra sin lönsamhetsnivå.
Sammanfattningsvis
Priceagent är en programvara för prisinformation som gör det möjligt för dig att veta hur dina priser påverkar kundernas köpbeslut. Detta bidrar till att förbättra ditt företags försäljningsresultat och lönsamhet.